tisdag 5 december 2023

Språket omkring oss är förolämpande för våra sinnen och hjärnor!

Nu är det dags igen för en slapphetens dag när är för jobbigt att tänka och formulera sig ordentligt kring språk-skiten. Det var nödvändigt att sätta bindestreck där: förekomsten av alla ”kit”, vad man nu kallade dem förr, har gjort det problematiskt att använda det enkla ordet ”skit”. Ta annonserbjudanden om rengöringskit (för bilar, skor etc), exempelvis, då måste man ju för 17 ta till alla sina hjärnceller för att förstå vad det är frågan om!

Vi kör vidare. Vad sägs om hårreklamens ”Vår hårfärg är vilka vi är”. Där dyker såväl en mängd språkliga som allmänmänskliga frågor upp, det vill man lova.

Sen har vi de märkliga sinnesförnimmelser som ligger lite utanför de vanliga. En löd: ”Jag ser din poäng”. Förmodligen "I see your point". En annan är ”jag hör dig”. Vad är det för sätt att tala till människor på? Låter inte det avsnoppande och oförskämt så heter jag morfar Ginko.

Det moderna språk som talar till en och som kommer från algoritmer (det där har jag bara lärt mig säga men inte förstått) kan få ur sig meningar som ”Du har avprenumererats”, när man undanbett sig en massa mejlutskick från ställen där man handlat. ”Avprenumererats”, det är inget vackert ord, det liknar "avpolletterats" eller nåt ännu värre, som en kombination av ”avrättats” och ”arkebuserats”.

När vi nu är inne på sånt som går hädan, här en rubrik plus ingress som inte går av för hackor: 

Butiksdöden har dött av
Det här kan vara slutet på butiksdöden