måndag 12 augusti 2024

Hur går det till när man förbjuder böcker FRÅN biblioteken?

Tyvärr drabbas alla av den språkliga osäkerhet som kommer sig av att miljarder människor pratar i mun på varandra. Så många med mitt modersmål finns det förstås inte, men antalet röster man hör och texter man läser som svensk kan nog räknas i miljarder. Och ställa till trassel för kommunikationerna.

Man måste rannsaka sig själv när man håller på som undertecknad och det sker också! Vissa engelska uttryck jag använder är såna som inte har självklara svenska motsvarigheter. Som "random", t ex. ”Det här är lite random som jag brukar säga”, säger jag på ett hycklande vis genom att tillägga det ironiskt avsedda ”som jag brukar säga” i slutet av yttrandet.

Å andra sidan har det nog gått decennier sen som många av oss började prata med citattecken runt meningar och ord – för att vi inte kände oss hemma i dem. Men det är så mycket annat man inte känner sig hemma i nuförtiden, så varför inte även språket?

Många är de timmar (liiite överdrivet) man får ägna åt prepositioners vara eller inte vara – eller rena innebörd. Tycker ingen mer att det är konstigt med det nya ”från”? Som i ”förbjuda vissa böcker från biblioteket”? Tja, inte vet jag som kommer från 50-talet, är avlad på 40-talet och gärna talar som folk gjorde flera decennier innan dess!

Men borde det inte heta ”förbjuda vissa böcker på biblioteket”? I något sammanhang stod meningen ”förbjuda böcker från förr”. Det är nog grammatiskt rätt fast möjligen historiskt-mänskligt-moraliskt fel. Kanske skulle nån försöka förbjuda människor från att kriga? (Är vi bara några åldringar som hör att från-et inte behövs? Kan det ha kommit in från engelskan?)

Söker man på engelska ”forbid from” dyker från nån som vill lära sig perfekt engelska följande fråga upp: I want to know the differences (if they exist) between "forbid from doing something" and "forbid to do something". Which one is correct?

Engelskläraren Riji Saurabh Nair ger ett utomordentligt svar på webbplatsen Quora. Men en svensk får väl slå på andra ställen, min googling på ”heter det att förbjuda någon från något?” fick ingen träff.