torsdag 1 augusti 2024

Hur det är att vantrivas i en medievärld som vill så mycket "gott"

Det är inte mediernas fel, det är det stora internetets (ja, jag skämtar), typ (och där kom ett skämt till). Att det barkar åt skogen. Eller ska det kallas digitala revolutionen, framsteg och utveckling? Den som invänder mot ”framgångar” och ”teknikutveckling” får fan. Och visst, en del av oss bakåtsträvare vill ha varmvatten och bra kollektivtrafik, jodå.

Synd bara att framstegsvägarna ska ha parallella stigar som går bakåt – och då menas inte historien, utan förstörelsen av andra värden än de som genererar (vilket fult ord!) pengar. En äldre kan känna som om den trampar kring i ett Pompeji av ruiner (snodd versrad).

Jag prenumererar än på en stor drake, än på en annan. Och det finns visst intressanta artiklar och braiga skribenter, men det är ändå sorgligt att även mängder av annat får plats, särskilt i webbtidningar. Klart det går att bläddra/scrolla förbi, men något stort och monstruöst känns störande: skvaller, en gigantisk nöjesbevakning (för att locka unga, brukar det heta) m m man slapp i dagspress förr. Hur dessa tidningar ens kan få för sig att berätta om nordamerikanska skådisar som stämmer varann, etc, etc, är en fråga.

SvD har stått i skottgluggen (min) en tid, nu blir det DN som måste ducka och förbättra sig! Som sagt, ingen särskild kan utpekas, det är samma skit i krukan som i locket (jag har uttrycket från en skolkamrats far, Tyko). Och DN har nån vecka in på prenumerationen börjat som god representant för dessa mediers själlöshet samt strömlinjeformare. I ett mejl till mig lyder ämnesordet: ”Mer av det som intresserar dig mest”

Och jag startar dialogen de sällan får höra (utom ibland, och deras svar är förutsägbara):

Ni ska skita i vad som intresserar mig mest. Gör gärna en tidning med självförtroende, presentera en världsbild som är politiskt styrd åt nåt håll man förstår. 
Jag föreslår också ett och samma pris för alla, möjligen (samma) rabatt för ungdomar och pensionärer. Nu är det mera mattbasar i Orienten över prissättningen. Använd gärna ett språk så många som möjligt begriper och ha rubriker som inte tvingar en att gissa artiklars innehåll. Mer som tidningar var förr, ni vet. 

Nej, DN berättar i sitt mejl att med 

appen kan du enkelt spara artiklar, bevaka ämnen du är intresserad av och klicka i favoritskribenter du vill följa. Missa inte heller att prenumerera på några av alla våra nyhetsbrev. Nedan kan du läsa om och börja prenumerera på flera av de mest populära

Det här kommer kanske som en överraskning: jag skiter i vad andra läser. Men det en sån som jag vill ha är gånget, det har tackat för sig och visslande gått upp i rök.