söndag 23 juli 2017

Vem behöver inte rengöringsskit?

Nu har sbråkmakaren ont om tid så det blir bara enkel underhållning, ja, det äro vi hur som helst och eljest omvärvda av. (Äsch, ville bara använda ett gammalt vackert ord och då åkte verbpluralen med på köpet. Stavningskontrollen kallar den ”ålderdomlig”. Det vet jag väl för fanken!)

Underhållning, var det. Det finns många ”kit” i dagens tillvaro. Det är ett engelskt ord (ha, det hade ingen anat!) som betyder ”utrustning, paket” eller nåt annat man säkert kan tänka fram.

Tanborstskit
Men svenskar är inte islänningar – som vanligen hittar på nåt eget – utan kallar "kit" för ”kit”.

Visserligen är min humor av det enklare slaget, men ser inte svenskar lite till mans (jag vägrar att könskorrigera uttrycket, jag vet att "till mans" gäller alla kön) detsamma som jag? Man måste ju oftast stoppa in ett foge-s före "kit"?

Jag har samlat några kit jag sett här och där:
Lagningskit med hård- och mjukvax (för skadade ytor av alla slag).
Och så har jag hittat räddningskit samt odlingskit.

Jovisst, kära vän av ordning, för att det ska bli som roligast måste ordet man sätter ihop med "kit" sluta på s. Såna finns också ett antal och oftast är de misstag. Jag brukar inte hoppa på annat än branschfolk som har språket som huvudarbetsredskap, men i vissa sammanhang kan felstavningar från andra instanser bli så roliga att man inte kan låta bli dem. Det var inte en språkmänniska som annonserade om jägartillbehöret ”Jaktia kikare med rengöringsskit och vapenrem.