tisdag 8 januari 2019

Det saknas innehåll och substans i vardagen

”Håll Sverige rent” är en bra slogan. Liksom även ”Håll Norrbotten rent” och ”Håll naturen ren”, som, om jag fattat rätt, är den första uppmaningen i städkampanjen från 1962. 

Men ”Håll det rent” (gårdagens inlägg) känns språkligt konstig. Vadå ”det”? Visst kan man formulera en mening så på svenska, men det är något rumphugget över den. Ett mer utarbetat påstående som ”I min nya lägenhet ska jag försöka hålla (det) snyggt och rent”, låter bättre. 

Alltså är det nåt med detet som är svårt att komma åt. Är jag ensam om den reaktionen? Det finns de som börjar himla med ögonen när man filosoferar högt kring såna här spetsfundigheter. Om de nu är spetsfundigheter...

En av mina informanter (de äro tusenden) var inne på något liknande häromdagen. Med ”liknande” avses ”det var då själva faen att allt måste låta så märkvärdigt när det inte är det”. I informantens banksaldo hade 275 kronor dragits till ”Bekväma vardagen”.  Avsändare i ett saldo brukar annars heta Svennes kiosk, Tandläkare Svensson, Optiker Nilsson eller Apoteket Skvattram. Namnet på den som dragit summan hette alltså ”Bekväma vardagen”. Informanten grubblade länge och gick sedan till botten med sin undran. Det visade sig vara banken själv som kallade sitt betalkort och möjligen någon ytterligare avgift för ”Bekväma vardagen”. Av bankens namn syntes inte röken.

Endast fantasin sätter gränser, säger folk nu för tiden (och allt för ofta), men i Ingentingland saknas både fantasi och gränser . "Bekväma vardagen"!