söndag 13 januari 2019

När scoutrörelsen blivit branding* gråter kanske Baden-Powell?

Det var väl ändå ingen som trodde att ordet ”adderas” i förra inlägget användes på allvar? Addera är ett av de fyra räknesätten. Annars kan man säga ”tillägga (lägga till)”. Menar man själva räknegejset kan man även använda ”lägga ihop” eller ”plussa”. Det senare känns tveksamt, men skrapar inte på någon språknerv. Det gör däremot ”addera” när det används om ingredienser: ”addera laxen och persiljan”. Eller: ”jag ska addera simning till min livsstil”.

När man googlar efter dumheter bli man bönhörd. Denna gång av scouterna som ju också delvis vilar på kristen grund. Men nu har en annan religion uppenbarligen tagit över scouterna, den man kan kalla det språkliga bullshittandet (ledsen för engelskan, snodde det dock gärna från Urban Dictionarys ”bullshitspeak”). 

Alltnog. Den moderniserade varumärkesvarianten scouting rubriceras nu

Scouterna.
Insiktsplattform – Utsikt 

Sen sätter det igång:

Utblick av relevans för Scouterna med utgångspunkt i studier, undersökningar och rapporter. Urvalet har skett på basis av att det ska addera insikter som kan visa vägen framåt.

Energiskt engagerande, berättelse & bakgrund, innovation och autenticitet. Att bygga ett varumärke handlar inte längre enbart om att skapa en upplevelse, utan om en relation som bygger på inspiration och dialog. Det handlar om energin som omger varumärket och relationen med människan och samhället. Transparens och autenticitet innebär en övertygande berättelse med en bakgrundshistoria: Vart kommer varumärket från, hur skapades det, hur påverkar det mig och vart är det på väg.


Ur forntiden ekar valspråket: Var redo. Alltid redo! Och, tänker man, hur sant är detta icke.


* Branding = varumärkesutveckling