söndag 20 oktober 2019

Siffrorna vänder uppåt och nedåt på sätt som inte är glasklara

”Oj, vad temperaturen stigit”, sa jag en vinterdag på jobbet, varvid en kollega ifrågasatte om jag över huvud taget gått i någon slags skola. Det var alltså ett sånt där typiskt fel – jag sa att graderna gått upp när de i själva verket gått ner. På termometern utanför fönstret läste jag att köldgraderna blivit många.

Vi är en del som har det lite halvdant ställt å huvudets vägnar i likartade sammanhang. Men som vanligt anser jag att folk inom medierna ska tala och tänka bättre.

Men icke! För så här löd en nyhet i radio: ”Nu vänder arbetslöshetssiffrorna uppåt”. Så bra, tänker man först, men det betyder ju att arbetslösheten ökar, vilket inte är bra.

Om det funnes nån rättvisa i världen så skulle siffror som vänder uppå bara beteckna positiva saker. Så har också skett ibland. Till min stora glädje hade tidningen Sydöstran för ca ett och ett halvt år sen rubriken ”Siffrorna vänder uppåt – allt fler arbetar i Sölvesborg.”

Nu är det bara på att vänta på att arbetslöshetssiffrorna generellt vänder nedåt. Och på att siffrorna på termometern inför kommande vinter stiger respektive sjunker på sätt man både förstår och kan uttrycka.