fredag 3 april 2020

Blinka, klättra bäst ni vill, hur – jag undrar – gick det till?

Ständigt dessa nya direktiv. I början av coronaperioden hette det att man skulle tvätta händerna lika lång tid som det tar att sjunga Imse vimse spindel. Nu ska man sjunga Blinka lilla stjärna där. För säkerhets skull tog jag tid. Min version av Imse tog 25 sekunder medan Blinka tog 35. Fattar jag rätt har den senares originalversion fyra verser (förresten är strof det rätta ordet, vers är bara en rad) så den som vill tvätta händerna riktigt grundligt kan slå upp den på Wikipedia och lära sig de vackra stroferna som översatts av Betty Ehrenborg. Bland en hel massa översättningar hon gjort (kanske även skrivit själv) finns de två höjdarlåtarna Morgon mellan fjällen och Jag är främling, jag är en pilgrim.

Det är dumt att ge lyssna- eller lästips till andra – hur kan man tro att de har samma smak som man själv? Ändå, ett undantag är Einar Ekbergs och Filadelfiakörens tolkning av den senare sången: så vacker att man dånar (om man har den läggningen).
                                                             
Låt oss återgå till handtvättarlåtarna, tillika sånger de flesta av oss stiftat bekantskap med vid späd ålder, och ta en titt på vad det är man egentligen sjöng. Lite efterforskning ger vid handen att jag lärt mig Imse i presens: Imse vimse spindel klättrar uppför trå’n, ner faller regnet. Hej vad jag bedrog mig: på massor av nätställen står det klättra, spola, torka – som om det vore preteritum (imperfekt, sa man förr), fast utan den apostrof som visar att en stavelse är borta: klättra’ för klättrade, torka’ för torkade. Däremot är faller presens, så hur ska man tänka?

Och den lilla blinkande stjärnan: insikten att man sjungit ”hur jag undrar var du är” kom som en chock när originalversionen (?) visade sig vara ”hur jag undrar vad du är”. Egentligen var ju det där var lite larvigt, man såg ju var stjärnan var. Vad den är, däremot, ja, se därom tvista ännu fysiker, astronomer, planetgeologer och kanske även filosofer. Samt Dan McKenzie.

                                                            ⭐🕷⭐🕷⭐🕷⭐🕷⭐