måndag 22 juni 2020

Man skulle vilja kunna önska att mycket kunde vara annorlunda

Ja, det är bäst att fortsätta på snobbspåret från i går. Samt det fördomsfulla tänkandet om att studerat folk skulle vara speciellt studerat. När det gäller forskare, t ex, är jag så snobbig att jag anser det dumt när de säger saker som ”göra forskning på”, som en i universitetsskrået uttryckte det hela. ”Göra forskning på”? Är inte det detsamma som att ”forska på/om något”?

Men det där jädrans ”göra” har ju tagit sig in med farten hos växande mögel: ”göra åtgärder, göra (eller ”ta”) självmord, göra brott”.

Den filosofie doktor som skulle ”göra forskning”, sa även något som vore njuggt att hålla emot henne/honom, men ändå! Och man hör det emellanåt: ”jag skulle vilja önska att”. Tänk på det en stund, bästa läsare: ”skulle vilja önska”!

Om man tar ”skulle vilja”, hörs då inte redan ur dessa två ord en stark önskan? ”Jag skulle vilja fara till Sahara” – visst räcker det fint? – om det nu är till Sahara man vill.

Men ”jag skulle vilja önska”? Ja, ”att” vadå? ”Jag skulle vilja önska att jag kunde fara till Sahara?” Som önskan är den blaskig. Lite som ”jag skulle vilja önska att jag kunde önska”.

Men själv är jag endast en språksnobb utan andledning (ordet yttrades av en radioreporter) att vilja önska sig till en öken. Jag lever i en språklig sådan.