måndag 27 juli 2020

”Avlyssna” trodde jag i min enfald inte gällde lyssna på radio

Det finns folk som hävdar att musikalitet och förmåga att lära sig främmande språk hör ihop. Men då är det nog mest avseende ljud, betoning, prosodi och alla termer som beskriver området. Däremot går det knappast att ha gehör för hur man ska kombinera ord till satser och uttryck som är relevanta för språket i fråga. För det finns ju så många varianter, och det finns ju så många åsikter om vad saker bör/kan heta – i det här fallet på svenska.

På radio (ja, mycket uppslag får man därifrån) sa någon att Greta Thunbergs sommarprat varit ”mest lyssnat”. Det ”skaver”, som medarbetare på dagens kultursidor brukar skriva när det känns som om något är lite vajsing. Och nu vet jag inte om det är något fel på mitt gehör eller om frasen ”mest lyssnat” faller inom kategorin äsch- det- spelar-väl-ingen-roll-huvudsaken-är-att-man-förstår. Jag tycker att det bör heta ”mest lyssnat på”, så säger mitt gehör (som befinner sig i utförslöpan).

Men så kom det en annan radiogubbe och sa samma sak, nästan: ”G Thunberg är den mest avlyssnade av sommarpratarna”. Så kan det förstås också vara, men då talar vi om en annan del av tillvaron. Vill gärna tillägga att Sveriges Radio 2013 hade en rubrik på sin hemsida som löd (lyder, den ligger kvar): Här är de mest avlyssnade radioprogrammen – 1,8 miljoner lyssnar på Sportextra. Den här användningen finns på fler ställen.