torsdag 16 juli 2020

I den moderna världen har många serendipiteter gått förlorade

Det är mycket av ens planering som måste läggas om. Alla tusentals följare av denna blogg (nej, jag skämtar, innehållet måste nog ändras om man ska få sponsorer som vill att jag ska produktplacera mascara, toalettrengöring och kakmixer) som väntar på en utläggning om verbet ”indikera” får ge sig till tåls.

Jag har nämligen ett meddelande från Svenska Akademien. Inte direkt kanske, men jag tänker ändå ta åt mig äran, ”starstruck” som jag blir. Det där var ett engelskt ord för fenomenet att bedåras av kändisar. I sammanhanget måste nämnas att undertecknad även talat med Thore Skogman och Pekka Langer.

Åter till akademien. Den 20 juni gjorde jag ett litet verbalt utfall mot densamma. Bland mycket annat kritiserade jag den i övrigt vrålanvändbara sajten https://svenska.se/tre/ där man kan söka i tre ordböcker på samma gång. Den har jag haft nytta och glädje av. Men jag blev betänksam av en formulering. Det var när man på denna sajt använde ordet ”slumpvald” som inte existerar i någon av De Tre, SAOL, SO, SAOB. Så här stod det:

Använd sökrutan för att slå upp ord.
Eller läs det här slumpvalda ordet: tendentiös


Naturligtvis undrade jag också varför de tycker att man ska slå upp ett annat ord än det man är ute efter. Om de vill ge tillbaka känslan man hade förr när man bläddrade i lexikon och blicken slumpvis föll på annat, så tar de miste. Det måste styras av en själv, annars faller själva grejen. Det man slumpmässigt finner när man letar efter annat heter något så vackert som ”serendipity” på engelska. Ordet finns nu även i SAOL och SO som ”serendipitet” och jag invänder icke det finns ingen svensk motsvarighet sen tidigare och som täcker hela begreppet.

Jag skickade mitt blogginlägg från 20 juni till akademien, det med påpekandet att ordet ”slumpvald” inte finns. Nu står det så här på ingångssidan:

Använd sökrutan för att slå upp ord.
Eller läs det här slump­mässigt utvalda ordet: konstellation 


Jag är frestad att tro att formuleringen ändrades till ”slumpmässigt utvalda” efter mitt meddelande, men ingen har hört av sig från Svenska Akademiens ordboksredaktion och tackat.

Det gör inget, jag skämtade med ”starstruck”. Däremot känner min generositet inga gränser.