söndag 26 juli 2020

Varför vill så många människor göra så mycket den 24 juli?

Kändispersonligheten sa sig vilja vara med sina barn tjugofyra sju. Förstår folk vad som menas? Googlar man så dyker det upp en massa människor som vill göra – eller gör – många olika saker 24/7. Vad är det med 24 juli, tänker man, varför vill så många göra så mycket då?

Själv blir jag glad över att de kan skriva datum på rätt sätt, 24/7. Det utsägs tjugofjärde i sjunde, tjugofjärde dagen i sjunde månaden. Men vänta nu, 24/7 i år skrivs väl 2020-07-24 efter när det nu var man införde den här baklängesdateringen. Datummärkning av varor skriver 24-07-2020, eller jag vet inte alls längre, för jag har även sett ordningen 07-24-2020 och alla möjliga kombinationer av årtal, månad, dag.

När någon av de siffror man-inte-vet-anger-vad överskrider 12, så inser man åtminstone vilket som är vilket i en datummärkning eftersom vi bara har tolv månader. För bara några veckor sedan frågade jag om något svårtydbart av den här kalibern i en butik och fick en blick som sa ”idiot” plus nåt verbalt jag inte fattade. Jag blev stående kvar ett tag med en starkt kryddad korv i näven och kände mig felmärkt själv.

Hur som helst: den som vill vara med sina barn 24/7 menar inte 24 juli. Uttrycket kommer från twenty-four seven (på ett annat språk) och som visserligen betyder ”tjugofyra sju” men innebär ”24 timmar, sju dagar i veckan”, d v s varje timme, hela veckan. På svenska har vi sagt ”dygnet runt”. Vi har visserligen inte brukat säga hur många dagar i veckan detta ”dygnet runt” gäller, men vi har uppfattat det som ”alltid, hela tiden”. Det är bl a på det här viset språk skiljer sig åt: genom idiomatiska uttryck.


PS Jovisst har detta varit uppe i bloggen förr, men det är så mycket som upprepas i den här världen, så lite fördragsamhet får man ha!