lördag 25 juli 2020

En bild säger mer än tusen ord, påstår talesättet. Man undrar

Ibland sågar man av grenar man själv sitter på. I går, t ex, ondgjorde jag mig över att bilder i dag används så till den grad att man känner sig talad till som mindre vetande.

Men så tänker jag på alla de gånger jag själv i bloggen stoppar dit en bild av en kaffekopp om jag skrivit om kaffe. T ex. Nu låter naturligtvis försvaret så att det är vanligt att ”lätta upp” texten med en bild.

Jaja. Men det är ändå intressant att jämföra tidningar och tidskrifter av i dag med äldre. Eller ens ”egen” lokala blaska med sig själv i s k fullformat för några decennier sen. Oavsett hur ini bänken mycket folk ”läser”, underhållningslitteratur alltså, så får vi oss till livs betydligt mindre av allvarligt menade texter. Och hur nätet används vanligen är väl allom bekant.

Det här brukar jag tänka på när de nyare människorna skrattar åt hur bakom, gammalmodiga och felfattande folk var förr. Själv flinar jag inte ens åt vilka roliga kläder vi hade på 50 år gamla skolkort, jag tycker folk ser betydligt konstigare ut i dag. Gissa om jag får medhåll.

Och detta sker i en värld där folk skickar sms om att de äter glass och lägger till en emoji: bild av en glass. Eller så är det soligt, skriver de. Bild av en sol. Eller så åker de tåg: bild av tåg. Jag gör det själv då och då. Varje gång undrar jag hur det står till i pallet.