tisdag 1 september 2020

Visst fick väl Flärpmalm jobbet som omsorgskommunikatör?

Jobb man kan namnet på
Nya ord var det (se i går). Det finns även en stor mängd nya titlar. Inte för att chikanera individer som innehar de sysslor jag nu ska nämna, men håll med om att vi börjar närma oss Ankeborg. Eller tecknarna Berglins samhälle med invånare som Pjätterud och Flärpmalm.

Jag har en fäbless för ”managementkonsult” – till nyligen trodde jag att jag hittat på det själv. Men det finns. I en av träffarna när man söker på den titeln står: ”Managementkonsult – Vad är det? Vad dem gör?" Nöjer mig dock med att de existerar. Vad ”dem” gör skulle jag nog inte förstå ens av en utförlig beskrivning.

Här är några ytterligare yrkestitlar som dykt upp i min väg senaste tiden: Trygghetsdirektör. Se där ett jobb att försöka förstå. ”Direktör” har jag en visserligen lite fördomsfull, men ändå bild av. Och ”trygghet” har en innebörd som går att tänka sig. Men ”trygghetsdirektör”?

För att inte tala om titeln tobaksansvarig. Med den är det som med mycket annat – ordet har två nästan motsatta innebörder. En sådan kan nämligen ha hand om lagret av tobaksvaror i en affär, eller så kan den jobba med munhälsa vid Folktandvården.

Den sista i dagens samling är svår att föreställa sig: Omsorgskommunikatör. Man skulle kunna tänka sig att föräldrar kan se sig som omsorgskommunikatörer i hemmet. Barnen, å sin sida, skulle kanske välja titeln ”tjatmoster”.

Svårt att inte tänka på Ankeborg. Eller Flärpmalms.