lördag 19 december 2020

Oss konspirationsteoretiker och rättshaverister emellan

Det verkar vara en mängd konspirationsteorier i omlopp. En vanlig människa kan i sitt lilla hörn undra över hur det gick med den romantiska synen på The World Wide Web, det världsvida nät som skulle bringa oss så mycken kunskap och information. Det skulle föra oss närmre varann och öka förståelsen folk (människor) emellan. 

Jo, Pustekuchen, som tysken säger. 

Inte helt främmande för att det försiggår hemlig skit i dunkla rum har jag ändå svårt att misstänka pandemin för att vara iscensatt. Det finns skrämmande gott om sånt här! En tv-dokumentär, Vaccinkrigarna, skapade många tankar hos tittaren. Konspirationsjox togs upp i en ledare (i en av våra större tidningar) som skrev om ett seminarium hos Folk och försvar, ”Covid-19 i media och i myt”. Där citerades en statsvetare som sa: ”Spridningen av missinformation i år har varit extrem”. Ja, så var det dags: Jag trillar av spåret och koncentrerar mig på det som många andra (märker jag) uppfattar som rättshaveristiskt. 

”Missinformation”. Ordet finns inte i någon av ordböckerna i svenska.tre som torde utgöra den främsta samlingen uppslagslexikon rörande Sveriges huvudspråk.
 
Som vanligt: det går inte att missförstå "missinformation". Men hur många ord kan stoppas in i våra ordlistor bara för att de inte kan missförstås? Och jag inser redan (för jag är synsk) att "missinformation" kommer att höra till våra ”nyord” inom en framtid som brukar kallas snar.
Lägg gärna till Pustekuchen också, då! Det var väl inte svårt att förstå heller?