söndag 24 oktober 2021

Hussäljarbranschen tar även klivet in i meningsbyggnaden

Det är naturligtvis dumt att dra in reklamvärldens språk i bloggen, men det är också svårt att låta bli. Även om huvudsaken för all annonsering är att fläska på för få sälja vad det nu är man säljer kan det överarbetade ibland ljuda alltför högt.

En mäklarfirma drämde i med ”Vi förädlar förtroenden”. Hur en såpass jordnära verksamhet vill ragga kunder med en så eterisk slogan är en gåta. Nytänkande inom meningsbyggnad får man väl kalla detta. Man kan känna förtroende, man kan svika förtroenden, men hur i helskotta förädlar man dem?

Nästa exempel på reklamtext är om möjligt värre. I den fick en person i hälso- och sundhetsbranschen utbrista: ”Jag älskar att hälsa är multidimensionellt”. Meningen har ungefär samma grammatiska relevans som ”jag tycker om att vatten är gott” eller ”han gillar att solsken är underbart”. Rappakalja, med andra ord.