fredag 21 januari 2022

Försök att komma till rätta med otillräcklig undervisning väcker hat

Leta upp allt som läraren Filippa Mannerheim har skrivit! I sitt engagemang för jobbet har hon vänt ut och in på sig själv för att få igång en skoldebatt som kan leda till något, men på Twitter gav hon nyligen uttryck för att vara desillusionerad och – ensam. Hon har förespråkat en mer traditionell undervisning och det tycks vara bland det värsta man kan göra när skolan styrs av andra intressen än en bra och jämlik sådan.

Det vore dumt att ha åsikter om skolvärlden när den ligger en bra bit utanför ens synfält, men det är inte svårt att se (och höra) att den allmänna skriv- och läskunnigheten ofta är undermålig – och det rätt långt upp i åldrarna.

Förutom den mer allmänt upplagda kritiken tar FM upp möjliga orsaker till bristfälliga modersmålskunskaper. Bl a skriver hon att inget krut längre läggs på att lära barn skriva för hand. I en debattartikel (SvD, 21 feb 2020) berättar hon om lärare som inte kan tyda elevernas bokstäver och siffror. Följaktligen kan de inte heller rätta barnens prov. Mannerheim skriver:

I dag utbildar vi i Sverige tusentals barn utan att de får med sig rätt pennfattning eller får träna på bokstävernas bågar, öglor, startpunkt och skrivriktning. Skrivstilen har för länge sedan fasats ut ur skolan. När kursplanen för grundskolan reviderades 2011 var det nära att även handstilen ströks.

Hon påminner om hur skriften hänger tätt samman med inlärning och minne. Ingen särskilt kontroversiell åsikt, men nu skriver FM på Twitter att hon inte orkar föra kampen längre eftersom hon ”översköljs av så mycket hat – och även hot”. Kanske är det också hennes nya bok ”Konsten att undervisa” som fått folk att sparka bakut.

En åsikt om att det är bra för barn och unga att lära sig skriva åstadkommer raseri? Det är så man själv mister den totala skrivförmågan.