Den typen av beteende hör till vardagen. En kompis fick häromdan veta att abonnemanget som avtalats med mobiloperatören skulle "få ett nytt pris”. Läsaren (som jag har höga tankar om) får själv gissa om priset höjts eller sänkts.
Det finns en utsaga man hör nu och då: ”Om något är för billigt för att vara trovärdigt är det du som är varan”. Vi som upplevt detta äro tusenden. Häromdagen gav SJ kunderna ett exempel på det dravelspråk vi ständigt måste utstå. Jag skulle kolla en tågtid och möttes av följande:
Vill du hjälpa oss göra din köpupplevelse ännu bättre? Boka din resa i vår nya version av köpflödet och ge oss feedback!
Det jag känner inför yttrandet lämpar sig inte, som det heter, i tryck. Här kommer dock några frågor skapade av denna känsla: Hjälpa? Köpupplevelse? Köpflöde? Man överfalls av ett över- och högspänt mentalläge. Det som nu följer kan eventuellt upplevas som lite överdrivet, men men här måste skalden Ekelöf citeras:
Jag är en främling i detta land
men detta land är ingen främling i mig!
Jag är inte hemma i detta land
men detta land beter sig som hemma i mig!