lördag 29 januari 2022

Hur beter sig detta land och denna tid emot en, egentligen?

Jämförelser mellan vår märkliga tid och ”1984” (boken, alltså) kan göras ur många synvinklar. Förutom den brutala språkslakten beträffande ord och grammatik finns även gott om allehanda betydelseförvrängningar. Kända exempel ur boken är de begrepp som betyder motsatsen till dem från det s k ”gammalspråket”: Frihet betyder slaveri och krig betyder fred. Liknande sker i vår samtidsvärld. För några decennier sedan utropade Posten i sin reklam: ”Nu sänker vi priserna!” Minns inte längre hur de fick till det, men i princip gick alla porton upp.

Den typen av beteende hör till vardagen. En kompis fick häromdan veta att abonnemanget som avtalats med mobiloperatören skulle "få ett nytt pris”. Läsaren (som jag har höga tankar om) får själv gissa om priset höjts eller sänkts.

Det finns en utsaga man hör nu och då: ”Om något är för billigt för att vara trovärdigt är det du som är varan”. Vi som upplevt detta äro tusenden. Häromdagen gav SJ kunderna ett exempel på det dravelspråk vi ständigt måste utstå. Jag skulle kolla en tågtid och möttes av följande:

Vill du hjälpa oss göra din köpupplevelse ännu bättre? Boka din resa i vår nya version av köpflödet och ge oss feedback!

Det jag känner inför yttrandet lämpar sig inte, som det heter, i tryck. Här kommer dock några frågor skapade av denna känsla: Hjälpa? Köpupplevelse? Köpflöde? Man överfalls av ett över- och högspänt mentalläge. Det som nu följer kan eventuellt upplevas som lite överdrivet, men men här måste skalden Ekelöf citeras:

Jag är en främling i detta land
men detta land är ingen främling i mig!
Jag är inte hemma i detta land
men detta land beter sig som hemma i mig!