söndag 2 januari 2022

Tegnérs innehåll i ”det dunkelt tänkta” har nått oanade höjder

Man skulle kunna kalla det ett omöjligt intresse, alltså det undertecknad hyser för att med ord försöka beskriva det obeskrivbara. Och man är inte precis först i genren! Men fastän den här typen av omöjliga försök beskrivits så väl av författaren Esaias Tegnér är jag inte böjd att hålla med. Så här skrev han (1820):

Vad du ej klart kan säga, vet du ej:
med tanken ordet föds på mannens läppar:
det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.


Visserligen är mina tankar mycket svåra att klä i ord, men det kan hända att Tegnér hade det ännu svårare, han var ju man! Och skriver själv ”med tanken ordet föds på mannens läppar”. En kvinnas läppar kanske kan yttra det dunkla lite lättare?
 
Jag vill så gärna med ord återge den stora intighet som hela tiden föds på samtidens läppar. Ta begreppet ”content”. (Jag har försökt tidigare att beskriva det här content-et, bloggen 14 sept, 2021.) I en av SVT:s alla trailrar (lika irriterande som reklam i reklamkanaler), sa en blivande programledare för en filmgala att vid den skulle det bli ”mycket content”.
 
Man vänder sig till nätet för att få reda på mer och finner bl a en slags reklambyrå. Det kallas den kanske inte, men i vilket fall som helst sysslas det där med ”content marketing” som förklaras på följande vis: ”Content marketing är när du erbjuder din målgrupp värdeskapande innehåll som hjälper till med deras utmaningar.”
 
Här är vi framme vid intighetens kärna! Det verkar som om några jobbar med nåt några andra vill ha och som de i sin tur ska sälja till nån som köper. Varför pratar de då så konstigt? 

Och att det finns innehåll i en filmgala tvivlar man förresten inte på. Filmer brukar ha innehåll: ”content”, för den läsare som inte förstår vad ”innehåll” betyder. Utan innehåll är det knappast en film utan en tavla. Nej, fel  av mig: Även en tavla har ett innehåll: ett content.

Jag erbjuder mig att jobba vidare med att beskriva det intiga innehållet i världen.