Barnen gör rätt när de gör fel eftersom de lärt sig en regel. Om verben berättar vad någon gjorde i går slutar de ofta på -de eller -te: spelade, skvätte. Ett litet barn som lär sig verbet ”ge” hittar det rimliga ”gedde”. Barnspråk ska inte harvas vidare om här, det går att läsa ihjäl sig på sånt i analoga eller digitala källor. Men det är faktum: starka verben jävlas och byter vokal och har sig. Skryta-skröt-skrutit, sitta-satt-suttit.
Supinum ryker först. Ja, se på ryka, t ex! Inte har man hört ”rukit” de senaste fyra-fem decennierna – om ens nånsin – men stenen är i rullning beträffande många verb. Från det egna mittemellanläget kan jag prestera imperfektverbformer (preteritum) som ”sam” för ”simmade”. I talspråk säger man ofta ”jag simma’ i går”, och kortar ordet på så vis.
Jag kommer inte på fler egna, åldriga ordval, men vet i alla fall att man snart platsar i vilket historiskt museum som helst. Man kan se det som en karriärväg.