lördag 15 oktober 2022

Makt lyser igenom en enkel fras, fel valt verb präglar en annan

Fler behöver komma i arbete”. Jag har sett formuleringen mer än en gång. Den är inte felaktig i sig, däremot är den fulaktig och kastar en tillbaka till den tid när det människofientliga managementkonsultiga 80-talslingot började kasta sitt nät av innehållslösa fraser över Sverige (och säker fler länder).

Den inledande meningen måste för tusan skrivas ”fler jobb behövs” – det är väl vad den innebär för dem som inte antar en nedlåtande chauvinistisk attityd mot medmänniskorna?

För den språkbesatta (jag, bl a) är ords och uttrycks valörer en spännande (ibland förfärande) del av hur vi försöker göra oss förstådda. Eller motsatsen. Om exemplet med dem som ”behöver komma i arbete” lyser av maktkonnotationer så är nästa ett fall där stilvalören känns felaktig.

Jag rör mig på lite soggig mark här (det var ett luddigt skämt som hänvisar till gårdagens ”soggy”). Herregud, konnotationer och stilvalörer! Jag vet ju knappt vad jag skriver! Men nu till exemplet i fråga, rubrik i en tidning: ”Kakelugn var nära att trilla – nu restaureras den”.

Hur många skulle vara överens om att en kakelugn kan trilla? Hur många skulle vilja säga rasa/ihop/? Falla? Här fortsätter fler funderingar som inget har på fötter: det som trillar är väl vanligen något levande? Eller åtminstone något litet? Man hör ibland otäcka nyheter om flervåningshus som rasar, och såna kan väl inte trilla?

Ett korrekt språk är svårt att få till, eller för all del ett respektfullt och med rätt stilvärde.