måndag 7 augusti 2023

Utseendeförändringar hos såväl miljöpartister som väderfenomen

Skrev igår om det bjäbbande man kan få av Words stavningsprogram – som förresten säkert är avsett som en hjälp. Det finns mycket som dyker upp på ens skärmar när man inget fattar av själva tekniken utan bara är användningsorienterad. Det ordet hittade jag på, trodde jag, men Word svalde det med hull och hår. Det är säkert redan påhittat av någon med en titel som managementconsultingkonsult.

Annat som dyker upp (det går kanske att få bort, men hur?) är bing, en ”söktjänst” från Microsoft. Den är en cocktail av sajter jag förväntas vara intresserad av och där blandas nyhetsutsnitt, annonser, ett urval av mina egna bilder från tidigare år, börsnyheter, väder och skvallerutrop av typen ”Per Bolunds rejäla utseendeförändring”.

Jag är nästan sjukligt ointresserad och har ännu inte kollat vilken rejäl utseendeförändring det kan handla om. Men den lilla korta rad som beskriver vädret ser man ibland vare sig man vill eller ej. Ibland har det poetiska ”regn i annalkan” stått som enda meddelande.

Nyligen var det ingen poesi utan en varning, och inte vilken som helst, vill jag lova: Där stod ”Varning för måttligt regn”.

Det måttliga regn som bing varnade för lämnade efter sig droppar på balkongräcket, värre blev det inte...