lördag 14 oktober 2023

Omvärlden ligger, som man misstänkt länge nu, väldigt risigt till

Förr skrapade det en hel del när man tog in fjärran stationer, nu skrapar det rejält även utanför radion
 
I takt med informationssamhällets utbredning, vänta nu, vad menar jag med det? Jo så här säger allas vår Wikipedia: "Informationssamhället (även kallat IT-samhället) betyder att människans hantering av information i hög grad ersätter mycket fysiskt arbete". Visst, det går att skriva under på för den som sitter här och försöker förstå omvärlden utan att uträtta så mycket fysiskt arbete.

Facksnack griper omkring sig mer än förr, folk kan knepiga medicinska termer och svänger sig även med statsepidemiologer, statsepizootologer och andra underliga titlar. Nyligen fick jag lära mig att det finns ”kommersiella redaktörer” samt att de existerat länge. Va? Jag upprepar: va? På den lokalblaska jag arbetade var det nästan dödstraff för den skribent som presterade något som kunde andas ”textreklam”.

Mer ur informationsvärlden. Inte så himla länge har begreppet pk använts och betytt politiskt korrekt. Nu sa en röst ur radion att man ”väntade på en pk” och där satt jag och gapade av förvåning. Det visade sig betyda ”presskonferens”. Hur ska jag kunna tyda allt? Samma medium, radion, brukar säga ”Välkommen till fortsatt lyssningar”. Förutom att det borde heta ”fortsatta” tycker jag att själva meningskonstruktionen låter hejkomochhjälp.

Och så såg jag en tidningsnotis med rubriken ”Omvärlden riskerar att läggas ned vid årsskiftet”. Det visade sig handla om tidningen Omvärlden, som ägs av Sida, men det var inte utan att det såg ut som ett tecken på vad man själv länge trott ska hända.