måndag 11 mars 2024

Man tappar lätt sin mojo och drabbas av kognitiv degradering

Kanske skulle man även bomba tillbaka språket till år noll (hänvisar till gårdagens sista mening). Det är f ö en otäck och osmaklig fras, ”bomba tillbaka”. Å ena sidan kan den betyda ”ge igen”, å andra sidan ges en överförd innebörd så som Andres Lokko (citerad i går) och jag, i detta inläggs första mening, använde uttrycket. 

Men se det som en reaktion på bristen på gatekeepers (se inlägg 3 mars), d v s grindvakter. Kanske även dörrvakter. Ingen hindrar medierna från att excellera i obegripligheter. Eller näe, det är väl mig det är fel på.

Varför skriver man ”installera rädsla” i en tidning? Är det bara en fantastisk språkekvilibrist som får till nåt sånt? Jag är ju inte noga själv i bloggen när det gäller påhittade uttryck. Men när man vänder sig till den stora publiken? Mitt nästa exempel ”kognitiv degradering”, visar sig kunna betyda såväl demens som annan brist i någons uppmärksamhet.

Eftersom jag slår upp det jag inte förstår blir jag varse att det länge gått ett annat språk vid min sida. Ord och uttryck jag står främmande inför är inte särskilt nya. Ett sådant är ”pun intended” (ofta inom parentes). Ett annat är ”mojo”, något en av Melodifestivalsångarna ”tappade”, enligt landets tidningar (eloge till SvD som la till en förklaring i TT-texten).

Vad influerare säger och gör måste man strunta i: ett radioprogram citerade (i tal) en av dem som var på språng och sa: ”Nu ska den här gärin köra mig till Saga så ska vi göra lite content”.

Det börjar bli löjligt att sitta här och iaktta samt lyssna till det språk som kallas svenska.