tisdag 9 mars 2021

Navigare necesse est – liksom även sexualare, verkar det som

Denna blogg ger (medvetet) inga kommentarsmöjligheter. Och bloggaren själv kan inget annat utröna om sina läsare än det antal som läst något inlägg (eller hamnat där av misstag). I går var antalet större än när det harvas och mals om språkgrejer. Orsaken är lätt att lista ut, texten skrevs av en förvirrad äldre feminist som tappat kompassen.
 
Men eftersom denna tant går till botten med allt kommer här något som ska kasta ljus över hur de olika världsbilder folk kan ha. Undertecknad tror alltså inte att det är smart av unga feminister att klä (av) sig samt agera på så vis som (förr, måste man väl tillägga) mest brukade glädja och göda det som på vår tids språk kallas ”den manliga blicken”.
 
Nu pågår uppenbarligen ett försök att vända på detta faktum. För oss äldre kan det vara svårbegripligt, men här är några rader från den unga generation som alltså verkar se saken från ett helt annat håll. Raderna är hämtade ur en nätpublikation vid namn Fågelfenix.se:

Hela poängen med feminismen är att kvinnor ska få en chans att vara sexuella och uttrycka sin sexualitet (precis som män) utan att bli sexualiserade. Det är en avgörande skillnad som handlar om fritt uttryck och objektifiering.

För den som önskar mer upplysning är adressen http://www.fagelfenix.se/kvinnliga-artister-som-ocksa-ar-feministiska-forebilder/
 
Nå. Detta var ett av femhundrafjorton exempel på att ens sätt att tänka inte längre har någon bäring, som det så vackert heter med ett ord från konsten att navigera.
 
Åter alltså till platsvarumärkena, lika tydliga i framtoning som nutida feminister. Ta bara Gislaved, t ex, här lite ur ”identitetsmanualen” för kommunen:

För att vi ska uppfattas som trovärdiga och seriösa är det viktigt att alla följer den grafiska profilen. Det stärker Gislaveds kommun som avsändare och ger en enhetlig identitet utåt samtidigt som det visar en tillhörighet. Alla verksamheter i organisationen, även de som har särprofileringar, ska använda sig av kommunlogotypen.

Nu är inte Gislaved här och kan förklara sig, men det ska ske på denna plats i morgon.