torsdag 11 mars 2021

Nu har vi funderat på att profilera oss och gör då som alla andra

Nä, vi får strama upp oss. Det kom lite mänskliga varumärken (i form av artister) i vägen för en tidigare, minst lika intressant, utredning om platsvarumärken. Gislaved togs upp, men är inte på långa vägar ensamt i vad som tycks vara en platsvarumärkespandemi för kommuner.

För Sundsvall finns liknande planer:
 
Platsvarumärket Sundsvall ägs gemensamt av alla som bor och verkar i Sundsvall. För att säkra välfärden och säkerställa att invånarna kan leva ett gott och hållbart liv i Sundsvall över tid, behövs en stark tillväxt.

De flesta av Sveriges kommuner verkar, sedan förhållandevis kort tid, ha ett ”platsvarumärke”. Det kan säkert vara kul, men en snabbkoll visar att dessa märken består av oroväckande lika formuleringar. Ens tankar åker snabbt ut i större geografiska områden: Jorden krymper och detsamma verkar ske med allt mänskligt liv, all mänsklig verksamhet. Folk strävar efter att se likadana ut, tänka samma saker, använda samma språk, t o m samma jädrans ord.
 
Allt detta som utvecklats till strömlinjeformer i kubik färdas lustigt nog parallellt med en strävan efter att vara unik och utmärka sig som individ. Vore det inte så sorgligt skulle man skratta sig fördärvad.