fredag 2 juli 2021

När vi nu ändå är inne på den kulturella mångfald folk önskar sig

En av de gamla framtidsromaner som inte nämns lika ofta som andra är Ray Bradburys Fahrenheit 451 som utkom i USA 1953. Den ska finnas nånstans i mitt hem, men har fallit offer för oordning. Kollar därför en resumé av handlingen på Wikipedia, som skriver så här om det samhälle som förbjuder litteratur och eldar upp eventuella böcker folk ännu har kvar:
 
Förbudet har inte införts av något totalitärt styre, utan blivit en följd av den allmänna opinionen, som i sin nöjessträvan funnit litteraturen alltför tungsint och missmodsbringande. I stället har man stora interaktiva TV-skärmar för att få underhållning.
 
I dag cyklade jag förbi en affär med kvällstidningarnas löpsedlar utanför. En av dem hade som största nyhet vad P1:s Sommarpratare sagt i går. De flesta dagstidningar (ja, jag har sagt det här förr, men jag är långt från den enda som upprepar sig!) presenterar varje sommarpratare mer eller mindre utförligt INNAN programmet sänds. EFTER att det sänts recenseras det också i många av Sveriges dagstidningar. 

Vissa blaskor kör ofta en egen omgång av vad Sommarvärden berättat om sina vanligen tragiska upplevelser. Därtill bjuder pratprogrammet (”talk-showen”) Nordegren och Epstein in värdarna varje dag efter att Sommar just gått i P1. Jag utgår att de även dyker upp i tv-soffor här och där, morgon som kväll.

Läs gärna citatet från Wikipedia ovan en gång till.