lördag 27 januari 2024

Den här texten är särskilt lämplig för den vars uspar är jättebra

Med tanke på allt nytt i språkväg som dyker upp och visar sig vara gammalt, måste jag vara långt ifrån så alert och uppdaterad som jag inbillar mig. Det senaste ordet som chockar med sin högfrekventa närvaro är "ups". Språkrådets Frågelådan förklarar ordet så här:

Usp är en förkortning för unique selling point (eller unique selling proposition). Det är en term inom marknadsföring som kan användas när man talar om företags, produkters eller personers unika och fördelaktiga egenskaper.

"Chockar", skrev jag nyss, och chockad tar jag del av den nya kunskap man får om världens alla uspar när man googlar på eländet. ”Den som söker finner”, heter det och påminn mig om att sluta söka så jag slipper finna. Resultat denna gång:

Inte samma uspar som i annonsen, men bra ändå. Wikipedia
Så till locket och dess många uspar! Dubbelhandtagen är ju ett rejält plus, hällpip på båda sidor och dessutom två integrerade silar i olika storlekar på varje sida! Ena (med lite större hål) perfekt för pasta, andra (med lite mindre hål) perfekt för ris och grönsaker! Det stora glaslocket ger även den sköna möjligheten att kunna kolla käket utan att öppna det, och det är ju toppen tycker vi.
(Annons för kastrull)

Det är juvelen, den stora uspen för den villa i förorten där paret är på väg att landa.
(Filmrecension. Filmen inleds med en mäklare som visar hus med speciella egenskaper).

Lastutrymmena är andra bra uspar för familjer som vill lägga mer tid och kraft på att faktiskt resa och uppleva saker istället för att på centimeternivå försöka stuva in väskor och trunkar/…/ (Bilannons)

Mycket av julens USP ligger ju i dess repetitiva måndag hela veckan-natur. 
(Tidningskrönika som handlar om julen)

Överlämnar med glädje tänkandet åt läsaren, förhoppningsvis någon med gott om uspar.